Napriek rozdeleniu na prvé a druhé husle sú oba nástroje rovnocenné a vzájomne sa dopĺňajú. Prelínanie melódií medzi oboma nástrojmi je nebadateľné a v určitých momentoch nadobudne divák pocit, že na pódiu sa nachádza sláčikové kvarteto. Plnosť harmónií, virtuózne pasáže a technická náročnosť reprezentuje dielo Eugèna Ysaÿe (1858 – 1931) Sonáta pre dvoje huslí. Jedinečné a nesmierne technicky náročné dielo prekypuje entuziazmom, energiou a ohromujúco sonórnym zvukom dvoch nástrojov, plnosťou pripomínajúci kvarteto, zaplní koncertnú sálu a prinesie tak divákovi nečakaný zvukový zážitok. Samotnú skladbu venoval v roku 1915 husľový virtuóz Eugèn Ysaÿe svojej žiačke, belgickej kráľovnej. Prvého vydania sa skladba dočkala až v sedemdesiatych rokoch dvadsiateho storočia. Sonátu pre dvoje huslí sme sa rozhodli zaradiť do programu z dôvodu jej jedinečnosti. Sólové sonáty tohto husľového virtuóza a skladateľa pozná asi každý huslista, ale sonáta pre dvoje huslí nepatrí do bežne hrávaného koncertného repertoáru. Toto dielo je pre diváka nové, ešte nepoznané.

Ako reprezentanta slovenskej hudby do programu zaradíme dielo Ilja Zeljenku (1932 – 2007) Husľové duetá. Táto zbierka vznikla v roku 1982 a obsahuje 5 husľových duet. Náročné rytmické zadelenie, priam minimalistický prístup k rytmu a časté tempové zmeny robia túto zbierku duet jedinečnou a môžeme s istotou povedať, že vďaka svojej náročnosti aj interpretačnou výzvou. Zeljenka sa o diele vyjadril týmito slovami: “Husľové duetá patria k tým skladbám, ktoré som urobil za pár dní s pocitom radostnej pohody. Mám rád husle pre ich spevnosť, vrúcnosť a pritom veľkú pohyblivosť. Dvoj hlas je typom faktúry, ktorá sa rodí priamo v predstave, píše sa ľahko a plynule, dala by sa azda i nadiktovať (napríklad do stroja). Duetá považujem za miniatúry, v ktorých sa striedajú rôzne náladové odtiene, kantilény s rytmickými modelmi; sadzba zdôrazňuje slobodný pohyb oboch hlasov.” Premiéra sa uskutočnila v roku 1984.

Koncertný program uzatvára dielo českého hudobného skladateľa židovského pôvodu Zikmunda Schula (1916 – 1944), ktorý napriek svojej originalite nemal možnosť presadiť sa do povedomia hudobného umeleckého sveta. Po štúdiách v Nemecku a v Prahe zaznamenal síce počiatočné úspechy, ale následne bol odvedený do koncentračného tábora v Terezíne. Tu skomponoval niekoľko skladieb, medzi ktoré patria aj Chasidské tance pre dvoje huslí. Tieto tance zaznejú ako slovenská premiéra.

„Hudba pre dva sláky“ zaznie v Art Cafe v sobotu podvečer o 17h00 a vstupné bude dobrovoľné (Odporúčané vstupné: 5 eur).

Účinkujúci:

Mária Rybár Fuchsbergerová
je absolventkou Konzervatória v Bratislave z triedy prof. Františka Töröka. Po štúdiu v Bratislave a Banskej Bystrici sa zúčastnila mnohých medzinárodných husľových kurzov a zároveň participovala na projektoch medzinárodných orchestrov. Ako koncertná majsterka viedla festivalový komorný orchester v Cremone a účinkovala na koncerte komorných zoskupení v sále Museo del Violino Cremona. V súčasnosti je stálou členkou SOSR, ako aj stálou členkou komorného orchestra mesta Bratislavy Cappella Istropolitana. Zároveň aj učí.

Andrej Baran
začal hrať na husliach ako 5. ročný. Študoval Akadémiu múzických umení v Prahe. V r. 2005 získal semestrálne štipendium na Toho Academy Gakuen Campus v Toyame, Japonsko a štipendium na letnej akadémií ISA Prague-Wien-Budapest v Rakúskom Semmeringu. Na letnej akadémií ISA sa zúčastnil aj v r. 2007. V roku 2008 študoval na Royal Music Academy, v Kodani. Počas doktorandského štúdia na AU v Banskej Bystrici pôsobil ako pedagóg na konzervatóriu J.L. Bellu a po jeho úspešnom ukončení pôsobil do roku 2016 ako člen Mucha quartet. Ďalej bol členom symfonických orchestrov, Academy chambre orchestra Luxembourg, husľovo-gitarového dua Slavonic a sólo vystupoval na koncertných pódiách v Dánsku, Anglicku, Nemecku, Francúzku, Holandsku, Belgicku, Taliansku, Španielsku, Luxemburgsku, Kanade, Brazílii, Číne, Južnej Kórei a Japonsku.

Príspevok Hudba pre dva sláky je zobrazený ako prvý na Supervulkán Štiavnica.

↑ Hore